Statuten

STATUTEN

 

Voor het lezen van de statuten klik op de afbeelding links

PIRATENKOOR "STORM & AVERIJ" 
HUISHOUDELIJK REGLEMENT 


(laatstelijk gewijzigd n.a.v. GSR d.d. 26 januari 2016 en vervolgens goedgekeurd door meerderheid van de leden bij een schriftelijke stemming)
Behorende bij de Statuten van Piratenkoor ´STORM & AVERIJ’ 


Doel
Het met plezier voordragen en promoten van zeemansliederen (volgens artikel 3.1 van de statuten).


Werkzaamheden van het bestuur

  • Minimaal 4 maal per jaar wordt een bestuursvergadering gehouden.
  • Alle bestuursleden zijn verantwoordelijk voor de door het bestuur gedane handelingen.
  • Voorstellen van het bestuur en aanvragen voor muzikale medewerking moeten in de vereniging worden besproken.
  • Bestuursleden moeten schriftelijk bedanken voor hun functie.
  • De voorzitter dient d.m.v. de secretaris bestuursvergaderingen, ledenvergaderingen en eventueel speciale ledenvergaderingen uit te schrijven.
  • De voorzitter kan te allen tijde inzage in de boeken van de penningmeester verlangen, notulen van de secretaris opvragen en taken in het bestuur verdelen.
  • De secretaris stelt binnen 14 dagen na de vergadering de notulen op van de vergadering. Alle correspondentie dientdoor hem te worden behandeld op correcte wijze. Het ledenbestand wordt door de secretaris bijgehouden.
  • De penningmeester beheert de kas, int de contributie en behandelt alle voorkomende geldelijke zaken van de vereniging. Op de ledenvergadering legt hij verantwoording af d.m.v. een kasverslag, nadat tevoren de kas door een kascontrolecommissie, bestaande uit 2 leden en geen familie van de penningmeester, is gecontroleerd. De kascontrole-commissie geeft na controle een schriftelijke verklaring af aan het bestuur aangaande haar bevindingen.


Lidmaatschap

  • Een ieder die de doelstelling van de vereniging accepteert, kan lid zijn.
  • Ieder lid is verplicht op de repetities te verschijnen; bij verhindering dient vantevoren hiervan bij het bestuur mededeling te worden gedaan.
  • Voor aanmelding voor het lidmaatschap: zie artikel 5 van de Statuten.
  • Nieuwe aanmeldingen worden besproken tijdens een (ingelaste) algemene leden-vergadering. Toelating geschiedt uitsluitend als aspirant-lid met een proefperiode van drie maanden. Zonodig worden kandidaten op een wachtlijst geplaatst. Direct na de proefperiode van 3 maanden wordt tijdens een (ingelaste) algemene ledenvergadering besloten of het aspirant-lid wel of niet definitief wordt toegelaten tot de vereniging.
  • Voor opzegging van het lidmaatschap: zie artikel 6 van de Statuten.
  • Opzegging van het lidmaatschap wordt pas dan door de vereniging geaccepteerd wanneer tot op de dag van de opzegging aan de verplichtingen t.o.v. de vereniging naar genoegen van de vereniging is voldaan.


Contributie

  • Het bedrag van de jaarlijkse contributie wordt op de algemene jaarvergadering vastgesteld. Meerderheid van de stemmen de helft en een) beslist.
  • De contributie dient trouw en tijdig te worden voldaan, d.w.z. uiterlijk 31 maart van het lopende kalenderjaar.


Repetitie

  • Op de algemene vergadering wordt met meerderheid van stemmen de vaste repetitie-avond vastgesteld.
  • Advisering door de commissies aan het bestuur:
  • Alle commissies hebben tot taak om het bestuur gevraagd en ongevraagd te informeren en adviseren over aangelegenheden die met hun taakstelling te maken hebben.
  • Indien het bestuur het advies van de commissies niet volgt, dient zij dit beargumenteerd voor te leggen aan de leden. Zij beslissen dan in een officiële ledenvergadering over de kwestie.
  • Als het bestuur het advies van de commissie wel volgt en het geen grote financiële of organisatorische consequenties heeft, kan het bestuur zonder ruggenspraak met de leden een beslissing nemen en de voor de effectuering van het besluit noodzakelijke stappen ondernemen.
  • De commissies zijn bevoegd zelfstandig, dus zonder overleg met het bestuur of de penningmeester, noodzakelijke materialen aan te schaffen tot een maximale waarde van € 250,- per jaar. Voor grotere uitgaven of wanneer het vrije jaarmaximum is bereikt hebben zij vooraf toestemming nodig van het bestuur dan wel voor kleinere uitgaven van de penningmeester. 


Muziekcommissie 

  • De Muziekcommissie bestaat uit de muzikaal leider plus minimaal twee leden van het koor.
  • De leden worden voor een termijn van 3 jaar benoemd. Deze termijn kan 1 x met een zelfde periode worden verlengd. Hierna kan men gedurende een periode van 3 jaar niet worden herbenoemd.
  • De algemene ledenvergadering stelt op voordracht van de muziekcommissie de muzikaal leider vast.
  • De muziekcommissie heeft tot taak het repertoire samen te stellen, beheert het muziekarchief en is verantwoordelijk voor de choreografie en de podiumregie tijdens een optreden.
  • Tijdens concerten of openbare optredens dienen aanwijzingen van de muzikaal leider en de regisseur of hun vervanger stipt te worden opgevolgd. 
  • Gedurende repetities heeft de muzikaal leider de muzikale leiding.


Public relations (PR) commissie

  • De PR commissie bestaat uit minimaal twee leden van het koor.
  • De leden worden voor een termijn van 3 jaar benoemd. Deze termijn kan 1 x met een zelfde periode worden verlengd. Hierna kan men gedurende een periode van 3 jaar niet worden herbenoemd.
  • De PR. commissie zal het koor actief promoten. Waar mogelijk zal de PR. commissie gebruik maken van kranten en andere media om zo het koor onder de aandacht van een groter publiek te brengen.
  •  Waar mogelijk zal de PR. commissie gebruik maken  van kranten en andere media om zo het koor onder de aandacht van een groter  publiek te brengen.
  • .De PR commissie  is verantwoordelijk voor het samenstellen, vervaardigen en up tot date houden van  promotiemateriaal. Tijdens optredens is het een taak van de PR om de verkoop  van cd’s van het koor te bevorderen.
  • De PR commissie  onderhoudt contact met organisaties en verenigingen waar het koor eerder voor  heeft opgetreden om zo eventuele vervolg optredens te realiseren.